1.
WERKING VAN DE IVC

1.1. Missie van de IVC
De IVC heeft onder andere de volgende taken:
Controleren of bedrijven (verpakkingsverantwoordelijken) en erkende organismen hun informatie- en terugnameplicht naleven.
Controleren hoe de verpakkingsverantwoordelijken en erkende organismen hun wettelijke percentages van recyclage en nuttige toepassing halen.
Preventieplannen van bedrijven (verpakkingsverantwoordelijken) goedkeuren of weigeren.
Erkenning verlenen of weigeren aan de organismen die instaan voor de promotie, coördinatie en financiering van de selectieve inzameling, recyclage en nuttige toepassing van verpakkingsafval.
De Gewestregeringen ondersteunen en adviseren. Dat kan bijvoorbeeld door overlegfora te creëren, logistieke ondersteuning te bieden of wetswijzigingen voor te stellen.
Studies en onderzoeken voeren of laten uitvoeren naar het beheer en de preventie van verpakkingsafval.
Behandelen van kennisgevingen met het oog op de goedkeuring van geplande overbrengingen van afvalstoffen die niet uit België afkomstig zijn en er ook niet zullen verwerkt worden. Ook het verwerken van de afzonderlijke transportmeldingen van overbrengingen die gekoppeld zijn aan een goedgekeurde kennisgeving.
1.2. Samenstelling van de IVC
De samenstelling van het Beslissingsorgaan in 2024:

De samenstelling van het Beslissingsorgaan in 2024:

Het organogram van het Permanent Secretariaat in 2024:
Marc Adams
Diensten van de Directeur
Linda Vanden Broecke
DIENSTHOOFD
Dienst Algemene Zaken
en Externe Controle Opwaarts
Quentin Mathot
DIENSTHOOFD
Dienst Erkenningen, Aangiftes
en Interne Controle
Caroline Auriel
DIENSTHOOFD
Dienst Preventie, Onderzoek,
Externe Controle Neerwaarts en Doorvoer
16
Aan het einde van 2024 telde het Permanent Secretariaat 16 medewerkers.
1.3. Interregionaal Platform
Uitgebreide Producenten-
verantwoordelijkheid (IPUP)
en Samenwerkingsakkoord
UPV/zwerfvuil

De IVC vervult de rol van secretariaat voor het Interregionaal Platform Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid dat in 2009 werd opgericht. De bedoeling was om een gemeenschappelijke visie te ontwikkelen op de Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid (UPV).
In de schoot van het IPUP wordt hard gewerkt aan een nieuw Samenwerkingsakkoord UPV en zwerfvuil. Enerzijds ambieert dit Samenwerkingsakkoord de realisatie van een interregionaal kader voor de aanpak van andere stromen dan verpakkingsafval, waarvoor een Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid (UPV) geldt, anderzijds plant het de kosten voor zwerfvuil ten laste te leggen aan de veroorzakers van die afvalstromen.
In dit nieuwe Samenwerkingsakkoord zal het IPUP in de IVC opgenomen worden en zal zo de nieuwe “Interregionale Commissie voor de UPV” ontstaan met twee afdelingen: enerzijds het “Beslissingsorgaan Verpakkingen” en anderzijds het “Beslissingsorgaan UPV”.
Parallel met het finaliseren van het Samenwerkingsakkoord werd ook al begonnen met de voorbereiding van de uitvoerende samenwerkingsakkoorden die nodig zijn voor de implementatie van het deel UPV van dat Samenwerkingsakkoord.
1.4. Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR)
Op 22 januari 2025 werd de Verordening (EU) 2025/40 van het Europees Parlement en de Raad van 19 december 2024 betreffende verpakkingen en verpakkingsafval, tot wijziging van Verordening (EU) 2019/1020 en Richtlijn (EU) 2019/904, en tot intrekking van Richtlijn 94/62/EG, gepubliceerd.
Deze verordening (hierna aangeduid met de afkorting PPWR van het Engels “Packaging and Packaging Waste Regulation”) trad op 11 februari 2025 in werking en legt nieuwe bepalingen op voor preventie en hergebruik van verpakkingen en komt grotendeels in de plaats van de bestaande Belgische wetgeving, met name het Samenwerkingsakkoord van 4 november 2008 betreffende de preventie en het beheer van verpakkingsafval.
De PPWR zal gelden voor de volledige levenscyclus van verpakkingen en verpakkingsafval. Uiterlijk op 12 augustus 2026 dient een nog nieuw op te stellen Belgische wetgeving de uitvoering van deze verordening te waarborgen.
De 5 belangrijkste pijlers van de verordening kort toegelicht:
1. Duurzaamheidseisen en gerecycleerde inhoud van verpakkingen
De PPWR verstrengt o.a. de bestaande regels voor stoffen in verpakkingen door beperkingen op te leggen op het in de handel brengen van verpakkingen die met voedsel in contact komen en die te hoge PFAS-waarden bevatten.
De verordening verplicht ook een rapportagesysteem voor zorgwekkende stoffen.
Daarnaast voert ze verplichte minimumpercentages in voor gerecycleerde kunststof in verschillende soorten verpakkingen. Zo moeten onder meer kunststof drankflessen voor eenmalig gebruik in 2030 30% en in 2040 65% gerecycleerde kunststof bevatten. Verpakkingen voor contactgevoelige producten waarvan PET het belangrijkste bestanddeel is, moeten in 2030 30% en in 2040 50% gerecycleerde kunststof bevatten.
2. preventiedoelstellingen
De PPWR legt de lidstaten doelstellingen op voor de reductie van verpakkingsafval per inwoner, met, ten opzichte van 2018, stapsgewijze verminderingen van 5% tegen 2030, 10% tegen 2035 en 15% tegen 2040.
Daarnaast beperkt de verordening lege ruimte in verpakkingen tot maximaal 50% en verplicht ze fabrikanten om het gewicht en het volume van verpakkingen tot een minimum te beperken.
3. DOELSTELLINGEN EN STREEFCIJFERS VOOR HERGEBRUIK EN HERVULVERPLICHTINGEN
De PPWR stelt hergebruiksdoelstellingen vast voor 2030 en indicatieve streefcijfers voor 2040, afhankelijk van het type verpakking en enkele uitzonderingen in acht nemend. Kartonnen verpakkingen vallen over het algemeen niet onder deze aangepaste regels.
Afhaalrestaurants moeten klanten tevens de optie bieden om kosteloos hun eigen recipiënten te gebruiken, en er tegen 2030 naar streven om 10% van hun producten in herbruikbare verpakkingen aan te bieden.
4. statiegeldregelingen
Lidstaten dienen uiterlijk in 2029 een stelsel van statiegeld in te voeren voor eenmalige kunststof en metalen drankverpakkingen, tenzij ze kunnen aantonen dat minstens 90% ervan selectief wordt ingezameld en gerecycleerd.
5. verbod op bepaalde verpakkingsformaten
Bepaalde verpakkingsformaten worden verboden, zoals:
- kunststof wegwerpverpakkingen voor fruit en groenten;
- kunststof wegwerpverpakkingen voor voeding en drank indien ter plaatse gevuld en geconsumeerd, specerijen en sauzen in de horecasector;
- kunststof wegwerpverpakkingen van kleine cosmetische producten en toiletartikelen in de accommodatiesector (bv. shampoo- en lotionflesjes);
- zeer lichte plastic zakken, met uitzondering van de zeer lichte plastic zakken die om hygiënische redenen nodig zijn, of die worden verstrekt als verpakkingen voor de verkoop van bulkvoedingsmiddelen wanneer dit bijdraagt aan het voorkomen van voedselverspilling.
Voor België verandert er concreet behoorlijk wat. Zo zal er geen nationale definitie van “verpakkingsverantwoordelijke” of “producent” meer zijn, maar wel een uniforme Europese definitie van “producent”. Het huidige Belgische begrip “verpakkingsverantwoordelijke” en de daarbij horende definitie komt dus te vervallen.
Het gaat daarbij niet alleen om een wijziging van terminologie; er zijn ook inhoudelijke veranderingen. Zo is het mogelijk dat een bedrijf dat tot op heden “verpakkingsverantwoordelijke” was, binnen de nieuwe verordening geen “producent” meer zal zijn, maar omgekeerd geldt ook dat bedrijven die nooit eerder “verpakkingsverantwoordelijke” waren, nu plots wel “producent” worden.
1.5. Begroting 2024 van de IVC

UITGAVEN EN INKOMSTEN 2024
Huisvestingskosten: 142.675,97 euro
(begroting: 149.300,00 euro)
Kantoorkosten: 87.318,14 euro
(begroting: 162.500,00 euro)
Reis- en representatiekosten: 14.400,71 euro
(begroting: 18.850,00 euro)
Wagenpark: 24.507,68 euro
(begroting: 38.000,00 euro)
Overige algemene werkingskosten: 14.934,13 euro
(begroting: 162.000,00 euro)
Huur gebouwen: 279.872,59 euro
(begroting: 281.000,00 euro)
Expertise en consultancy: 91.182,36 euro
(begroting: 76.500,00 euro)
Studies en onderzoeken: 510.537,22 euro
(begroting: 510.537,22 euro)
Sensibilisering en informatievoorziening: 137.086,95 euro
(begroting: 213.000,00 euro)
Investeringen: 32.246,35 euro
(begroting: 35.500,00 euro)
—–
Dossierkosten “doorvoer”: 251.618,20 euro
totale uitgaven 2024: 1.334.762,10 euro
totale inkomsten 2024: 251.618,20 euro

Gaucheretstraat 92-94
1030 Brussel
België
Inhoudstafel
Woord van de Voorzitster en de Directeur
1. Werking van de IVC
2. Fost Plus
3. Valipac
4. Kerncijfers
5. Aanvullende gegevens erkende organismen
6. Monitoring van herbruikbare verpakkingen
7. Doorvoer van afvalstoffen
Met dank aan Fost Plus, Valipac en Indaver voor het beeldmateriaal.